tirsdag 30. april 2013

Dobbel regnbue og tre dusjforheng

Våren begynner å puste liv i meg så smått, det kjennes veldig godt!

Ankom Italia – Roma Fiumicino nærmere bestemt, en deilig sommerdag midt i april med tjue grader pluss i skyggen, rett fra to meter snø i Tromsø, en meter på Hadeland og fortsatt ispiggføre langs Alnaelva. Gjett om det var en højdare!! Det var bare å gjøre det beste ut av de seks timene med ventetid på neste fly, - ut i sola, tisse og bæsje! Mili og jeg klarte sammen og til slutt å snuse oss fram til flyplassens eneste grønne flekk, etter at flere flyplassansatte hadde beklaget og ristet på hodet og sagt at dessverre, gress er nok ikkeeksisterende på flyplassområdet! Vi kan avsløre at de ikke kjenner til det lett overgrodde flate taket til høyre for Terminal 3, Partenze.

Dagene har siden bare vosjet av gårde, med sommervær som har kommet og gått, regn og sol og vind og torden om hverandre. En dag var det til og med to regnbuer over togstasjonen!! Helt sant, altså! Jeg legger ved et bilde selv om det ikke synes så godt på bildet som da jeg heiv meg ut av bilen for å fotografere!

Hver eneste lille gjenstand i huset var som ventet dekket av et fint lag med murstøv (noen dessuten av et tykt lag), og jeg kan ikke si jeg gjøv løs på det med en gang…! Isteden ble det noen late dager først, i byen, for å samle pågangsmot og energi , spise frokost på kafe og sånt som man kan bestille når man er i Byen. I hvert fall hvis man kommer seg opp før de går tomme for honningcroissanter. Og vaniliekremkanoner. Og i påvente av at rørleggeren og elektrikeren gjorde de nest siste greiene med badene. Jeg har visst pådratt meg en slags allergi mot arbeidsfolk i huset, selv om de er aldri så hyggelige. Kløe! Og hoste! Helt ferdig var de jo selvfølgelig ikke. Skyvedørene kommer først i overmorgen, etter intenst påtrykk. Og dusjforhengene er for sikkerhets skyld bestilt medbragt de første sommergjestene, 6. mai! Direkte fra en IKEA nær Stockholm! Dette som en lykkelig nødløsning, da det kom for en dag at dusjforhengene i nærområdet er nokså kjipe greier. Det eksisterer rimelig få alternativer i spennet mellom Nillevarianter og superdyr design. Akkurat som det later til å eksistere veldig få alternativer til politikere man har sett før. Hos kjæresten får jeg jo sett TV, så jeg har fått med meg hele den siste regjeringskrisen, i alle dens faser, fra presidenten som forgjeves forsøkte å gå av med pensjon, men nesten nitti er vel ingen alder, til attentatet her om dagen, alt mens man forsøker å pusle sammen en ny regjering med de samme gamle politikerne.

Men jeg er i gang med husvasken nå, altså! Om bare en knapp uke, og ikke det engang, er det avspark for ny gjestesesong. Her skal man endelig slippe å stå  i kø for å teste de nye dusjene! Badene er blitt fine, og også de nyoppussede husfasadene tar seg ut nå, nå som støvføyka endelig har lagt seg og våren har kommet! Bilder kommer, kommer, kommer… eller kanskje kommer du hit selv, for å se ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar